بهبود اندک  قندخون و مزایای فراوان آن برای افراد دیابتی

 3 فوریه 2016- بر اساس تحقیقات جدید حتی بهبود متوسطی درغلظت قند خون می تواند مزایای عمده ای را برای افراد مبتلا به دیابت به ارمغان آورد.

 این مطالعه با نام IMPACT 2با همکاری شرکت سانوفی، دیابت بریتانیا و بنیاد دیابت نوجوانان انجام شد. محققان دریافتند که بهبود متوسط قندخون نه تنها سبب بهبود نتایج سلامت افراد می شود بلکه به صرفه جویی 5.5بیلیون پوند در طی یک دوره ی 25 ساله کمک می کند.

در این تحقیق از اطلاعات جمعیتی و مدلهای جمعیتی برای تعیین کمیت مزایای بهبود متوسط قند خون در افراد  مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 و همچنین مزایای  بالقوه ی مالی  آن برای بیمه ی خدمات درمانی انگلیس(NHS) استفاده  شد.

محققان دریافتند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بهبود کوچک اما پایدار قندخون می تواند از بروز 880 هزار عارضه ی دیابت در طی 25 سال جلوگیری کرده و در این مدت سبب صرفه جویی 1 بیلیون پوند شود. در مورد دیابت نوع 2 بهبود پایدار قندخون موجب کاهش 870 هزارعارضه و صرفه جویی 4.5بیلیون پوند می گردد.

 بهبود متوسط ، تفاوت زیاد

این مطالعه نتایج یافته های تحقیقاتی را که اخیراً منتشر شده است تایید می کند، در آن مقاله مشخص شده بود که دو سوم  از افراد مبتلا به دیابت درانگلستان به اهداف درمانی خود دست نمی یابند. علاوه بر این تنها 27 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تمام هشت معاینه ی ضروری و چک آپ سالانه ی خود را انجام می دهند. در نتیجه  بخش بزرگی  از افراد دیابتی  دچار عوارض ثانویه ی این بیماری می شوند و این عوارض  ثانویه  سبب تحمیل هزینه های سرسام آور به سیستم  بهداشتی می شود (هم مالی و هم انسانی).

10 درصد از هزینه ی سیستم بهداشتی انگلیس صرف دیابت می شود و بخش اعظمی از آن حدود 80 درصد صرف درمان عوارض دیابت می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد پیشگیری از این عوارض تنها نیاز به بهبود متوسطی درمقدار قند خون  این افراد  دارد .

 Karen Addingtonمدیر اجرایی بنیاد دیابت نوجوانان می گوید: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بطور معمول هنوز مراقبت های ضعیفی را دریافت می کنند و احتمال دستیبابی به اهداف تعیین شده ی کنترل قندخون در آنها درمقایسه با افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار پایین است.

 او می افزاید: نتایج تحقیق IMPACT 2نشان می دهد  که ارائه ی مراقبتهای مناسب به نفع افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و بیمه ی خدمات درمانی است. حمایت و آموزش به افراد دیابتی برای مدیریت صحیح بیماری سبب بهبود  ارائه ی مراقبتها و بهبود مقدار قندخون این افراد می شود.

به گفته ی پرفسور Steve Bainاستاد پزشکی (دیابت) از دانشگاه سوانسی: این یافته ها دارای  پیامدهای مهمی برای عملکرد بالینی در سیستم بیمه ی خدمات درمانی انگلیس است، در یک سیستم بهداشتی با محدودیت هزینه ها، انجام مداخلات، درمان و سایر موارد همیشه باید با بهبود وضعیت بیماران قابل توجیه باشد. برای اولین بار پزشکان شواهد روشنی از کاهش در هزینه ها را جمع آوری نمودند که می تواند از طریق  کاهش عوارض  مرتبط با دیابت  و ازطریق کنترل قندخون امکان پذیر شود.

 یافته های این تحقیق درمجله ی Diabetic Medicineمنتشر گردید.

 منبع :  

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/small-blood-glucose-improvements-could-have-massive-benefits-for-people-with-diabetes,-new-study-finds-99960613.html